הדרכת מבוגרים

בבית הספר למבוגרים, אין מקום לילדים

אנדרגוגיה אינה פדגוגיה.

כתב וערך: אורן שם טוב

מנכ"ל המרכז הרב תחומי לביטחון אבטחה וחקירות

מזה זמן מה חווה אני תהליכים שונים בתעשיית העברת הידע ההדרכה השוטפת דבר שהביא אותי לכתיבת שורות אלו,
רואה אני כיצד מיום ליום אנו נדרשים יותר ויותר למאמץ וזאת כדי להגיע לתוצאות שאליהן היינו מגיעים לפני 4 שנים בייתר קלות, כאילו פני הדור פוחתים, האומנם, או שמא הבעיה היא אצלנו שלא השכלנו לאבחן את התמורות בקהל היעד, ונשבינו בתפישה וטכניקות פדגוגיות, ואולי הכלכליות איכלה כל חלקה טובה בשדה ההדרכה המקצועית, תוך קיצור כל תוכן ופרקי זמן ללמידה הבנה והפנמה, ואולי הכל גם יחד ברשותכם אפרוט את מחשבותיי וארחיב בהמשך.

קהל היעד ?
מיהו אותו קהל יעד, האומנם עלינו להגדירו ו/או לסווגו רק ברמה המקצועית, מפקחים, מדריכי ירי, מנהלי ארגון חמוש, מאבטחים, רמ"שים, מנהלי אבטחה, טכנאים, מפעילי מוקד, וכיוב', או שמא עלינו לראות קצת מעבר לתואר המקצועי הנצפה בעין.
ולמה בעצם אותו קהל, יושב אצלנו בכיתות, מתוך רצון, מתוך כפייה, מה הוא חושב על תהליך ההכשרה המקצועית העובר עליו אצלנו, נחמד, באתי רק בשביל התעודה, רוצה להתקדם, או לחלופין מאמין בכוח הידע כנדבך לקידום.

האם קהל היעד בכלל יודע ללמוד, מתי בפעם האחרונה הוא למד או רק ישב בכיתה.
ולמעשה השאלה המרכזית היא איך בעצם "אוכלים" קהל יעד מעין זה שמגיע עם ניסיון חיים ברור, ויתכן אף ניסיון ו/או רקע מקצועי.
קהל היעד – הגדרה – מבוגרים.
הגדרות של מבוגר ( להמחשה בלבד )
• הגדרה ביולוגית: הגיל שבו אדם יכול להתרבות.
• הגדרה משפטית: הגיל שבן אדם יכול להצביע, לנהוג, להתחתן, וכו'
• הגדרה חברתית: כאשר אדם מתחיל לבצע תפקידים בוגרים כגון עובד במשרה מלאה, בן זוג, הורה, וכו '
• הגדרה פסיכולוגית: כאשר הפרט מפתח מושג עצמי של להיות אחראי על החיים שלו ושל אחרים.

אז איך בעצם לומד אותו קהל יעד – המבוגר הלומד שיושב אצלנו בכיתה עכשיו
במקרה הזה חשוב לדעתי שנראה כי המבוגר לומד בשונה מהילד הלומד על פי הפרמטרים הבאים:

• הצורך לדעת – מבוגרים צריכים לדעת למה הם צריכים ללמוד משהו לפני התחייבות ללמוד את זה. …המינוח "אתה חייב" ואו "ככה אמרתי" לא כל כך עובד עובדתית, זה שהבחורים/ות יושבים בכיתה זה לא אומר שהם לומדים!!!!

• הדימוי העצמי של הלומד – למבוגרים יש דימוי עצמי, המגדיר באופן ברור, מי אחראי להחלטותיהם, ו/או על חייהם. ברגע שהם הגיעו לגיבוש תובנת התפיסה עצמית ומשמעותה האופרטיבית, הניהול העצמי, הם מפתחים צורך נפשי להוכיח לאחרים את המסוגלות להכוונה עצמית. – תחושת העצמאות – מבוגרים רוצים הדרכה והתחשבות כשותפים שווים בתהליך. הם לא רוצים שרק יגידו להם מה לעשות, והם יעריכו מה עוזר ומה לא. הם רוצים להיות שותפים לבחירה הראשונית.

• התפקיד שממלא הניסיון של הלומד – מבוגרים נכנסים לפעילות לימודית עם נפח גדול יותר של ניסיון חיים תחושות וחוויות, ולעניין שלנו מהו הניסיון האחרון ו/או המרכזי שיש למבוגר הלומד מלימודים, א'- התחושות האישיות לגבי לימודיו הקודמים, הלך טוב הלך רע וכל מה שבניהן. ב'- עד כמה ו/או במה עזרו לו הלימודים הקודמים כדי להגיע לעצמאות ו/או לגיבוש תפישת המוכוונות העצמית. מבוגר לומד בוחן בכל זמן נתון את מה שנאמר ואו מודגם לו במהלך השיעורים וקובע על סמך ניסיונו והבנתו את מידת הרלוונטיות של התוכן הנמסר, בדיוק כפי שאת/ה הקורא/ת מבצע עכשיו במהלך קריאת מאמר זה.

• מוכנות ללמוד – מבוגרים מוכנים להתמסר ללימודים בייתר קלות, כאשר הם מבינים את מבחני התוצאה. גם בתחום זה, ניסיון החיים שלהם ו/או של הסובבים אותם מחזק או מחליש את רמת המוכנות, עד כדי התנגדות ללמידה. חלק נכבד ממוכנותו של התלמיד המבוגר היא ההבנה, כי התוצר של מסלול ההכשרה יספק לו מענה ברור ואיכותי להתמודדות עם מצבים בחיים האמתיים. מאידך למבוגר לומד יש הרגלי חיים ולימוד שונים ואף די מקובעים וגם מכאן, יכולות לצמוח תקלות עד כדי התנגדות ללמידה.

• כיווני למידה – המבוגר הלומד מעשי יותר בניגוד לילדים ונערים הלומדים ומכווינים אותם לנושאי משנה, המבוגר אוהב להיות ממוקד מטרה, הוא בוחר את חומר הרקע בהתאם למבחן התוצאה בו הוא צריך לעמוד, רוצה לומר המבוגר הלומד בוחר לו את הנושאים בהם יתמקד, וזאת על פי הבנתו את מבחן התוצאה וקו הסיום. מבוגרים לומדים באופן יעיל ומועיל, רק כאשר הם חופשיים לכוון את הלמידה שלהם כדי לפתח מיומנות חדשה או לרכוש סוג מסוים של ידע. מבוגרים לומדים באופן יעיל ומועיל, באמצעות תרגול פעיל המרכיב את צירי השותפות והשתתפות, הליך זה הינו הציר המרכזי המאפשר שילוב המיומנויות השונות כמרכיב לשלמות קוהרנטית.

• מוטיבציה – הנעת המבוגר הלומד, נחלקת ל 2 תבניות הנעה, בעצימות משתנה ביניהן, בהתאם לאופיו ולמבנה האישיותי של הלומד, א'- ההנעה החיצונית – משרות טובות יותר, מבצעים, משכורות גבוהות יותר, וכיוב', הנעה פנימית שבדרך כלל חזקה יותר מבוססת על רצון, הצלחה בתפקיד, הערכה עצמית, איכות החיים וכיוב'.

לאחר שאנו בוחנים נקודות אלה מגיע השלב שבו אנו בוחנים את תפישת ההדרכה, מערכי ההדרכה והמאיישים את תפקידי ההדרכה השונים, בתהליכי המרת המידע לידע אצל המבוגר הלומד.

בבסיס התפישה, האנדרגוגיה, מדגישה כי קהל היעד הוא המבוגר הלומד, עצמאי המכווין את עצמו ומצפה לקחת אחריות על החלטותיו. ומכאן שתוכניות הלימוד למבוגרים בדגש על תוכניות לימוד עיוניות ו/או תיאורטיות חייבות להכיל היבט בסיסי

בשלב זה במידה ואנו למדים כי בעצם קבלת התפישה המגדירה את אופיו ואופן התנהלותו של קהל היעד אנו נדרשים לעצב מחדש את תהליך הלמידה:
1. מבוגרים לומדים חייבים לדעת למה הם צריכים ללמוד.
2. מבוגרים לומדים צריכים ללמוד באופן חווייתי והכוונה לחוויה טובה תומכת ומעצימה
3. מבוגרים לומדים גישת למידה כמו פתרון בעיות. טכניקת המענה ולא את הפתרון.
4. מבוגרים לומדים בצורה הטובה ביותר כאשר הנושא הוא בעל ערך נראה לעין.
במונחים מעשיים, הדרכת המבוגרים בחלקים התיאורטיים צריכה להתמקד יותר על התהליך ופחות על התוכן נלמד. אסטרטגיות כגון:
• ניתוחי מקרה.
• סימולציות ותרגולות מעשיות, למיומנויות השונות
• הערכה עצמית.
תוך שימת דגש על טכניקת בגילוי המודרך לכל אורך התהליך. שכן אם התהליך יתבצע כיאות, הליך צבירת המידע והמרתו לידע יושלם ע"י החניך עצמו, ולמעשה טכניקות אלה הם בעלי התוצאות הטובות ביותר למימוש הליך הפנמת הידע אצל המבוגר הלומד, משמעות הדבר כי על המדריכים לאמץ תפקיד של מדריך / מנחה ולא מורה.

לסיכום:

כאשר אנו נכשלים באחד הפרמטרים של

• ניתוח קהל היעד

• הבנת מניעי קהל היעד

• מה גורם לו ללמוד

אנו בונים תוכניות הדרכה שאינן תואמות

אנו משתמשים בטכניקות הדרכה שאינן יעילות ואו מועילות

אנו נכשלים בהכנת סגלי ההדרכה למשימות הנדרשות בשטח.

אנו מייצרים מקום בו בתי הספר, תוכניות הלימוד והעוסקים במלאכת ההדרכה, נתפשים כלא מועילים, לא נכונים ו/או מתאימים, לא נעימים, לא רלוונטיים, חסרי ערך, ומכאן גיבוש התודעה השלילית כלפי תהליכי ההכשרה ואו העוסקים במלאכת ההדרכה, בעידן תקשורתי של ימינו אנו, תפישות מקצועיות מסוכנות אלו מתפשטות כאש בשדה קוצים, והופכות להיות תפישות חברתיות סקטוריאליות. ובפועל אנו נתקלים יותר ויותר במבוגרים הפוקדים את ספסלי הלימודים מתוך כורח ולא מתוך רצון.

ועכשיו כדי למנוע מצב בו אנו נסבול מתדמית שלילית שיוביל למאמצים הגדולים פי 10 בכדי להגיע לתוצאות מינימאליות,

עלינו להשקיע מאמץ בניתוח והבנת קהל היעד ולהתאים את תוכניות ההדרכה
לקהל היעד, בדיוק כפי שלמדנו בפרק -הדרכה טובה ולמידה נאותה.